GDPR - nye personvernregler fra EU!
GDPR - General Data Protection Regulation - EUs nye lovgivning rundt persondata som er i kraft i EU nå. For oss i Norge tredde reglene i kraft i sommer (2018).
GDPR - General Data Protection Regulation - EUs nye lovgivning rundt persondata som er i kraft i EU nå. For oss i Norge tredde reglene i kraft i sommer (2018).
Vi i DCode har jobbet med løsninger som skal kunne sørge for at nettsidene til våre kunder skal kunne ivareta de nye personvernreglene.
Dette handler enkelt sagt om:
Siden cookies er regnet som en persondata må vi gi brukeren valget til å skru av unødvendige cookies. (Dvs. cookies som ikke er nødvendig for at nettsiden skal kunne vise informasjon.) Vi har laget en modul som kan legges til i eksisterende Getynet kontoer som hjelper dere med å styre denne informasjonen.
For de som velger den manuelle versjonen av cookies oppsett , kan cookies varselet selv skreddersyes etter behov:
Modulen inneholder en standard tekst om cookies og legger automatisk til en personvernside på nettsiden deres.
Vi er leverendør av Cookiebot løsning for de som krever en mer automatisk oppdatering av sine cookies. Denne løsningen er en abonnementstjeneste som gjennomsøker websiden månedlig for cookies og deklarerer dem automatisk for dere.
Brukere av websiden får fremdeles opp et cookiesvarsel og kan da selv bestemme hva cookies de samtykker til bruk av. Denne løsningen er integrert sammen med modulen vi allerede tilbyr til våre kunder.
For å kunne sende ut markedsføring til e-post mottakere må man ha samtykke til dette. Dette samtykke skal også kunne fjernes av bruker, det er hovedregelen i GDPR.
GDPR sier at man skal AKTIVT melde seg på. En ferdig avhuket boks i forbindelse med nedlastning av en fil er ikke godkjent måte å hente inn e-post adresse på til bruk i annen markedsføring.
Så for å imøtekomme dette har vi i DCode laget en ny mal til nyhetsbrevmodulen: EmailMarketinSystem (i Getynet) som mange av våre kunder bruker. Denne malen vil hjelpe dere med å samle inn nye samtykker som er GDPR godkjente for fremtidige utsendelser.
Hvis du kan hevde at kontaktene på bakgrunn av et eksisterende eller tidligere kundeforhold ønsker å høre fra deg (legitime interesser), så vil du være innenfor GDPR-kravene. Dermed trenger du ikke å hente inn nytt samtykke. I Norge trenger du heller ikke samtykke for å maile om varer og tjenester der du har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg.
Varigheten på et kundeforhold er fortsatt noe uklart. Her må du bruke skjønn. Abonnenten skal alltid ha mulighet til å melde seg av når som helst hvis de ikke lenger er interessert.
Vi skal ikke si noe om hvordan dette skal bli håndhevet av Datatilsynet, men straffen for å være helt uforbredt og bryte GDPR reglene er ganske strenge.
Bøtene kan i verste fall bli ekstraordinært store: Opptil 4 % av årlig omsetning for hele konsernet, eller 20 millioner euro om det utgjør mer. For mindre alvorlig brudd kan bøter utgjøre opp til 2 % av årlig konsernomsetning, eller 10 millioner euro om det utgjør mer.
Vi er ikke så mange, men vi har mye å tilby. Vi har sterk teknisk kompetanse og liker krevende og komplekse utfordringer. Vi har hjulpet aktører med svært ulike utfordringer og behov, alltid med gode resultater. Vi er eksperter på verktøyet getynet og samarbeider tett med utviklerne av systemet. Vi hjelper deg å nå dine mål i en tid da tilstedeværelse på nettet er mer avgjørende enn noen gang, gjennom webdesign og webutvikling.
Ta kontakt så skal vi hjelpe deg så godt vi kan. Vi er ikke advokater og kan ikke gi 100% juridisk korrekte vurderinger av enkelte GDPR aspekter, men vil hjelpe deg ut fra vår ekspertise med nettsider og webløsninger.
Ta kontakt