Er dere klare for ny nettside?

Skrevet av Frode Bjerved

Spar ekstra kostnader med denne 7 punkts sjekklisten


Gjennom en årrekke har vi hjulpet små og store foretak til å bli synlige på nett. Ofte er noe av det viktigste i en slik prosess en bevisstgjørelse hos kunden på hva de bør tenke på når de skal på nett. Nedenfor har vi laget en forenklet sjekkliste som ofte er noe vi spør våre kunder om når de skal lage en webside for første gang. 

1. Har dere domene?

Det er ofte at domene allerede er bestilt, eller at dere har en eksisterende side som lever på domenene deres. Men har dere tilgang til domene-informasjonen, slik at man evt kan få peket den videre til en ny webløsning. Fagtermen for de som “betjener” domenenavnet ditt er "registrar". Registrar sørger for at adressen (domenet) er peket til riktig server, slik at siden deres blir synlig. DCode kan og være registrar for dere.


 

2. Hvem skal nettsiden snakke/ henvende seg til

Det er ofte snakk om å lage en “persona” i en del forprosesser for å klargjøre hvem man snakker til på nettsiden. Egentlig er dette en slags målgruppe definering, men man personliggjør denne målgruppen med å lage et karakter, en fiksjonell person som representerer kunden. Hvorfor dette er en metode veldig mange bruker er rett og slett fordi det er lettere å tenke på hvordan du skal formulere dere og hva dere vil fremheve dersom man snakker til “Kari” enn dersom man snakker til “kvinner, Norge, 30-39 år). For de som lager nettsiden hjelper det å vite dette blant annet fordi man kan tenke på hva som er viktig å fremheve, og hvordan man vektlegger designelementer og formuttrykk. Om en persona ikke blir laget er det viktig at målgrupper og typisk kunde er tenkt på og kommunisert til de som skal lage nettsiden.


 

3. Hva er målet med nettsiden

Det virker jo åpenlyst at man har definert et mål med siden før man lager den, men overraskende nok ofte et tema man ikke har definert utover at “man må jo bare være på nett”. Mål for siden vil variere, eks kan det være å formidle informasjon, lage kontaktflater eller selge produkter eller tjenester. Det viktigste er at man har tenkt gjennom dette, da det vil påvirke design og funksjonalitet av nettsiden.


 

4. Budsjett og tidsfrister

Er det satt av budsjett til websiden, hva med innholdsbudsjett? Har dere tenke på bilder, video koster ekstra? Husk at domener, lisenser og webhotell er en årlig/ månedlig kost som og må beregnes inn. Beregn nok tid, det er fort at man setter en dato uten å tenkt gjennom det som skal faktisk gjøres med innhold og evnt markedsmateriell før siden er lansert. Husk det er ikke lurt å legge lansering rett før en ferie, dersom noe skulle gå feil eller må endres er det vanskeligere å få noen til å rette det. 


 

5. Stil og egenart

Dette er en prosess som ofte blir til underveis og som deres foretrukne samarbeidspartner på nett vil hjelpe dere med. Samtidig er det lettere å starte en slik designprosess dersom dere vet noe om hva dere liker. Se på hva konkurrentene deres gjør, plukk ut det dere liker og gi referanser til designerne. Det kan være føringer i en ekisterenede designmanual/profil som dere allerede har. Der kan det være definert formuttrykk og eks skriftstiler som skal brukes.
 

 

6. Omfang og funksjonalitet

Har nettsiden noen spesielle behov i forhold til å knyttes opp mot et eksisterende datasystem? Er det eks behov for unike skjemaer eller annet innhold som skal eksporteres eller overføres på en måte. Integrasjoner og innehenting av data fra andre systemer er DCode gode på, men dette tar tid. Det påvirker både tiden det tar og prisen på løsningen, så her er det viktig å være tidlig ute og planlegge godt.

 

7. Innhold

Ikke start for sent med innholdet, dette tar ofte lengre tid enn beregnet. Har dere bilder som skal brukes, har dere lisens/rettigheter til å bruke bildene? (Eks er det ikke lov til å kopiere bilder fra googles bildesøk og bruke som sine egne- de er rettighets betinget). Har dere kanskje eksiterende innhold som kan brukes på presentasjoner, interndokumenter eller markedsmatriell? Begyn med å få en oversikt over hva som kan skrives om fra eksiterende matriell og hva dere tenker må lages fra bunn.

 

Bruk dette som en slags veiledning og uansett hva selskap dere velger til å utvikle websiden deres vil dette gjøre dere mer forberedt på den jobben som må gjøres når man skal lage en nettside. Møt forberedt, og lykke til i prosessen!

 

 

Sharing is caring

Del artikkelen på sosiale medier

Mer digitalprat

nysgjerrig eller inspirert?

  • news-page

    Er dere klare for ny nettside?

    Spar ekstra kostnader med denne 7 punkts sjekklisten


    Gjennom en årrekke har vi hjulpet små og store foretak til å bli synlige på nett. Ofte er noe av det viktigste i en slik prosess en bevisstgjørelse hos kunden på hva de bør tenke på når de skal på nett. Nedenfor har vi laget en forenklet sjekkliste som ofte er noe vi spør våre kunder om når de skal lage en webside for første gang. 

    Fortsett til innlegget
  • news-page

    Googlemaps koster penger?

    Kart fra google er ikke lenger "allemannseie". Søkemotorgiganten sin karttjeneste har endret vilkårene. Hva betyr dette for våre kunder?

    Fortsett til innlegget