- Hjelp, kan jeg ikke sende til noen uten nytt samtykke?
GDPR er i full kraft i alle bransjer og i alle tjenester. Vi blir bombardert av nyhetsbrev godkjennelser og samtykker til endringer i personvern her og der. Innboksen har aldri vært så full med "spam" fra forskjellige leverandører som ber om nytt samtykke til å sende deg informasjon på email.
Er du redd for å havne i samme kategori? Sitter du med en følelse at det var kroken på døren for email markedsføringen din?
Fortvil ikke helt enda, det er flere som har lest GDPRs regler nøye. Blant annet en rekke advokater og jurister samt mange konsulenter, markedsførere mm. De har funnet noen "unntak" og legitime grunner til å kunne fortsette nesten helt som før.
OBS: Vi er ikke juridiske eksperter. Vårt ønske med denne artikkelen er gi deg noen tips og hjelpe deg med litt informasjon om regelverket, slik vi har tolket det. For å få en fullstendig oversikt over hvordan din bedrift skal tilpasse seg GDPR, anbefaler vi å kontakte profesjonell juridisk rådgiver.
Så hva skal til?
1. Har man et eksisterende kundeforhold?
Hvis du kan hevde at kontaktene (nyhetsbrevmottakerne/ kundene dine) på bakgrunn av et eksisterende eller tidligere kundeforhold ønsker å høre fra deg (er dette :legitime interesser), så vil du være innenfor GDPR-kravene. Dermed trenger du ikke å hente inn nytt samtykke. I Norge trenger du heller ikke samtykke for å maile om varer og tjenester der du har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Varigheten på et kundeforhold er fortsatt noe uklart. Her må du bruke skjønn. Abonnenten skal uansett alltid ha mulighet til å melde seg av når som helst hvis de ikke lenger er interessert.
(Har dere en løsning fra Getynet - Email Marketing System - så må dere huske å sjekke om dere har huket av avmelding muligheten i emailmarketing appen)!!
2. Sender du til firmaet eller til Ola?
Er utsendelsen til fysiske personer? Sendes det til en generisk epostadresse, som f.eks. post@firma.no, så trenger du ikke spesifikt samtykke. Er det derimot til en fysisk person, uavhengig av om det er til en persons jobb-epost eller privat, så gjelder kravet om samtykke. En utsendelse til ola.nordmann@firma.no krever altså samtykke. Er det uklart om mottakeren er en fysisk eller juridisk person (dvs. et selskap), må det innhentes samtykke.
Sjekkliste for tilfeller der nytt samtykke ikke vil være nødvendig:
• Hvis du på bakgrunn av avsnittet over kan argumentere for at du har en legitim interesse for å sende nyhetsbrev til kontaktene på dine lister.
• Fylte kontakten ut et skjema med en «abonner her»-knapp da de meldte seg på? Hvis ja, så har de allerede blitt informert om at de vil motta nyhetsbrev på e-post, og de er da klar over at de vil motta disse nyhetsbrevene fra deg. Du plikter å oppfylle dette ønsket. Som utsender må du sørge for at mottakerne enkelt kan melde seg av tjenesten.
• Dersom abonnenten har hatt muligheten til å melde seg av nyhetsbrevet i lengre tid, men ikke har gjort det, og du i tillegg kan dokumentere at størstedelen av kontaktbasen har åpnet nyhetbrevet (altså interagert med det), så vil du også kunne bruke dette som gyldig behandlingsgrunnlag for å sende nyhetsbrevet ved at interessen fra kontakten er tilstede.
Vi ønske dere alle lykke til videre med email markedsføringen.
Lurer dere på noe mer om GDPR - se de andre bloggartiklene våre om emnet, og ta gjerne kontakt!
Se hva vi kan hjelpe med i forhold til GDPR
Kilder:
Les mer om dette hos NHO -veileder om markedsføring og epost