Holder nettsiden deres mål? Her er en 7 punkts sjekkliste.

Skrevet av Frode Bjerved

Er nettsiden deres god nok?

Dette er ingen artikkel som er ment å tråkke noen på tærne. Det er en enkel "sjekkliste" som kan hjelpe deg med å vurdere deres nåværende nettside for eventuelle tiltak, eller områder som kan forbedres.

 

 

Mobilefriendly illustration

1. Er den mobilvennlig?

Vi har kommet til 2018, er ikke nettsiden dere mobiltilpasset, eller fungerende på små skjermer er det på tide å tenke på en oppdatering. Selv om mange B2B sider fremdeles har hovedvekten av sine besøk via desktop skjermer er tendensen ikke til å snu, vi bruker mobilen til å surfe mer enn før. Så er det spørsmålet - hva er mobilvennlig?

Ikke bare skal tekst og bilder kunne være lesbare uten at man må zoome inn og ut med fingrene, men navigasjonen skal og være brukervennlig på en touchskjerm. Dersom designet ikke er tilpasset kan det være vanskelig å treffe menypunkter pga størrelser og avstand til andre lenker. Google har noen gode og enkle tester man kan bruke, som: mobilfriendly tester.

 

 

2. GDPR- har dere tatt hensyn til de nye personvern reglene?

Ja det gjelder nok dere og, de nye personvernreglene griper inn overalt. For nettsider vil dette bety at man må ha en personvernerklæring på plass, dersom nettisden behandler noe som helst form for persondata. (Og det gjør den antaglivis). Dersom dere bruker google analytics, kontaktskjemaer, eller noe form for logg-inn-funksjoner på nettsiden deres, så behandler dere persondata. (les mer om GDPR på bloggen vår)

 

 

Searchform

3. Søkefelt - har dere ett, og burde dere det?

Dersom dere har en nettside med mye innhold eller komplisert meny så kan et søkefelt hjelpe brukeren med å finne innholdet fortere. Det er viktig, men da må søket virke godt og gi resulater som brukeren kan dra nytte av. Søk er komplisert, og vi som forbrukere er bortskjemte med å daglig bruke en av verdens mest avanserte søkealgoritmer til å hjelpe oss på google. Søk på nettsider er noe som jobbes mye med, men kan alltid bli bedre. Det viktige er å være enige med de som koder nettsiden på hva kriterier som ligger til grunn for å vise resultater og hva som skal vektlegges.

 

4. Bounce rate/ besøkstid

Dette høres kanskje litt gresk ut, og dersom dere ikke har google analytics eller lignende trackinger/målinger installert på nettsiden er det vanskelig å finne ut av hva besøkstiden er på nettsiden. Har dere har dette på plass er det et parameter dere bør ta hensyn til. Bouncerate eller "fluktfrekvens" betyr de som har vært inne på nettsiden utan å foretatt noen handlinger der og deretter forlatt siden igjen. Er bounceraten svært høy så treffer dere ikke brukerne deres med det innholdet som er der. Det kan være at de som kommer til nettsiden deres ikke er riktig målgruppe, men det kan like godt være at de som kommer ikke finner det de søker på nettsiden deres.  Hva som er grunnen til dette kan være enkelt og komplisert. Det henger sammen med både forventningene til de som besøker siden og hvordan innholdet blir presentert, hvordan navigasjonen virker mm. Hva er høy bounce rate?  Fluktfrekvens på under 30% er bra. Er den mellom 30-50% er det noe å passe på, mens fluktfrekvens på over 50% er negativt.

 

 

 

via GIPHY

5. Hva sier du egentlig i de første 3 sekunder

Dette henger tett sammen med punkt 4, og er egenlig et hjelpemiddel for å spisse innholdet deres på nettsidene og landingsidene deres. Dersom du viser nettsiden din til noen som ikke har besøkt den før, og lukker vinduet etter 3-5 sek så skal de ha gjort seg opp en mening om den allerede. Vi bruker overraskende lite tid på å søke etter innhold når vi besøker en nettside, vi er utålmodige i hvordan vi søker informasjon på nettsider.

Det finnes enkle verktøy som 5-sekunders test som du kan benytte for å lage en grunnleggende test på å måle dette. Nå er det viktig å tenke på at hjemmesidens forside er ikke nødvendigvis der du skal ha all trafikk til, og at målrettede innholdsider kan bedre for å formidle og konvertere.

 

6. Universell tilpasning

De aller fleste nettsider som lages nå skal ha tenkt på universell utforming. Det gjelder stort sett at man må designe siden slik at de som har synshemninger/ utfordringer kan benytte seg av den informasjonen som finnes på nettsida deres. Det er noen regler for kontraster og hvordan den tekniske koden bør være enkel å navigere. Det er krav om lesbarhet, om mulighetene for å "forstørre skriftstørrelser" mm. For dere som jobber med innholdet så er det viktig å sjekke om det innholdet som kun er tilgjengelig via video eller lyd, -finnes som tekst eller tilgjenglig som annen form for kommunikasjon. Pass på at det ikke er brukt bilder som navigasjonselement.

Les om hvorfor UU er viktig
Les mer om kravene her

via GIPHY

 

7. SEO og linker inn og ut

Hvordan skal man finne hjemmesiden deres, hvem lenker til den? Regner dere med  at den kommer opp dersom dere søker på google?  Lenker til siden er med på å skape trafikk til siden og det er viktig. Det er og viktig at dere lenker til andre nettsider. Google ser på helheten av lenker,  har dere lenker som peker fra og til siden deres tenker googles algoritmer at denne siden er "ekte" og relevant. Nå må man jo ikke bare lenke til alt mulig for å skape lenker. Pass på at dere lenker til godt innhold fra seriøse aktører og nettsider.  (En liten nettside kan godt være seriøs).

Pass og på at dere ikke har noen "døde" linker internt på hjemmesiden deres, at de er brutte eller havner på en 404 side.

SEO står for søkemotoroptimalisering - les mer om noen enkle tips for å å bli bedre på dette her.

 

 

 

Vi sitter ikke på noen endelig fasiter her, og det kan godt hende at noen sider "bryter" alle disse sjekkpunktene og fungerer akkurat som den skal for dine brukere.

Vi ønsker bare å gi dere noen emner å bruke når dere skal vudere nettsiden deres.

Har dere spørsmål eller lurer på om dere burde ta en oppdatering av nettsiden dere, ta kontakt med oss - på chat, e-post , facebook eller telefon, eller bare fyll inn skjemaet på forsida vår :)

 

 

Sharing is caring

Del artikkelen på sosiale medier

Mer digitalprat

nysgjerrig eller inspirert?

  • news-page

    Er dere klare for ny nettside?

    Spar ekstra kostnader med denne 7 punkts sjekklisten


    Gjennom en årrekke har vi hjulpet små og store foretak til å bli synlige på nett. Ofte er noe av det viktigste i en slik prosess en bevisstgjørelse hos kunden på hva de bør tenke på når de skal på nett. Nedenfor har vi laget en forenklet sjekkliste som ofte er noe vi spør våre kunder om når de skal lage en webside for første gang. 

    Fortsett til innlegget
  • news-page

    Googlemaps koster penger?

    Kart fra google er ikke lenger "allemannseie". Søkemotorgiganten sin karttjeneste har endret vilkårene. Hva betyr dette for våre kunder?

    Fortsett til innlegget