Redesign eller ny nettside?

Skrevet av Frode Bjerved

Når skal man tenke på om nettsiden bør oppdaterest? Skal man "fikse" på løsningen som finnes eller begynne på ny?

Hva betyr redesign for deg? Er det en total omgjøring av nettsidene med ny struktur og ny funksjonalitet? Eller bare et nytt utseende med ny logo og nye farger?

Når er nettsiden klar for en oppdatering? Spørsmålet og svaret er vel nesten like åpent, men av de vanligste årsakene til at man vil gjøre noe er:

Designet på nettsiden er utdatert

Websidene når ikke målgruppen din

Mangelende funksjonalitet

Sidene er ikke mobilvennlige

 

Designet på nettsiden er utdatert
Dersom firmaet har fått ny profil eller har skiftet navn er det naturlig å tenke på redesign eller ny nettside. Blandt annet fordi den nye visuelle identiten bryter klart med design og stil på den gamle nettsiden. Det kan og være at designet bærer preg av "tidens tann" - og har elementer eller layout som ikke lenger er regnet som like god design og brukervennlighet.

 

Websiden når ikke målgruppen
Det er viktig å ha noen data og statestikk å basere beslutningene rundt. Vi anbefaler alle kundene våre om å sette opp en google analytics konto  (som de selv administerer og eier). For at de enkelt kan samle inn nødvendig data om trafikken og brukerne av nettsidene. Har man dataen fra før kan man gjøre enkle analyser for å se om man treffer ønsket målgruppe.
En redesign eller ny nettside vil hjelpe med å tilpasse innholdsplassering og utforming slik at design henger sammen med de ønsker målgruppen har av websiden.

 

Manglende funksjonalitet
At en nettside mangler funksjonalitet kan bety så mangt. Alt fra enkle ting som at dere trenger et konktaktskjema på nettsidene, eller et kart som viser hvor dere holder til.
Til mer komplektse funksjoner der det er ønsker om integreringer med andre (tredjeparts) løsninger eller crm systemer for å optimalisere bruken av nettsiden.
I de senere årende har det og vært en rekke kunder som ser behovet for en redesign for å kunne ha en mobilvennlig webside.

 

Mobilvennlige sider
Etter en redesign (eller ny nettside) hos oss i DCode er nettsidene det vi kaller responsiv tilpasset - naturligvis.
Det betyr i korte trekk at innholdet på nettsiden presenterest like bra på "alle" skjermer.
Å tenke på mobilvennlige nettisder er både godt for brukerne, godt for SEO(søkemotoroptimalisering) og godt for innholdet. Både tekst mengder og måten man skriver på blir påvirket av hvordan innholdet blir konsumert. Å lese en veldig lang tekst på mobil uten avsnitt, bilder eller andre visuelle avbrekk er ikke optimalt. Mer konsiste tekster skaper og bedre innhold som gjør at søkemotorene lettere treffer riktig.

 

 

Hva er det du liker og/eller misliker med dagens nettsted?

 

 

Hva skal nettsiden gjøre?

Generere leads

Selge mer i nettbutikk

Informere om et produkt eller tjeneste

Bedre kommunikasjon med medlemmer/ brukere

 

 

Kvalitetsinnhold ikke bare redesign av nettsidens utseende og layout

Når man først har bestemt seg for å redesigne nettsidene sine er bilder noe av det som virkelig kan løfte helhetinntrykket. Bedre bilder - er ofte å velge egne bilder evnt med hjelp av fotograf over såkalte kjøpebilder fra bildebanker. Vi i DCode bruker mye kjøpebilder, men ser selv at å finne gode kvalitetsfotoer ikke er lett. Mye av det som finnes i disse bildedatabasene virker gjerne litt "glossy" og oppstilt.
Selv om egne bilder av og til ikke har samme fotografiske kvaliteter kan de skape tilitt hos brukerne. Bildebankbilder/kjøpebilder kan bli oppfattet som  - “lettvindt” løsning/ billig og er ikke alltid det man vil assosierest med.

 

Tekster og innholdsmengder

Det er et uttrykk som sier ”kill your darlings”, og det gjelder i aller høyeste grad her. Hvis noe er utdatert kvitt deg med det. Hvis noe aldri besøkes, kvitt deg med det. Hvis noe ikke er relevant til hensikten med siden, kvitt deg med det.

Når det gjelder å skrive gode tekster for web, handler det om å dele opp teksten i mindre avsnitt som er lettere å forholde seg til.

(se egen bloggartikkel om å skrive for web).
 

Sharing is caring

Del artikkelen på sosiale medier

Mer digitalprat

nysgjerrig eller inspirert?

  • news-page

    Er dere klare for ny nettside?

    Spar ekstra kostnader med denne 7 punkts sjekklisten


    Gjennom en årrekke har vi hjulpet små og store foretak til å bli synlige på nett. Ofte er noe av det viktigste i en slik prosess en bevisstgjørelse hos kunden på hva de bør tenke på når de skal på nett. Nedenfor har vi laget en forenklet sjekkliste som ofte er noe vi spør våre kunder om når de skal lage en webside for første gang. 

    Fortsett til innlegget
  • news-page

    Googlemaps koster penger?

    Kart fra google er ikke lenger "allemannseie". Søkemotorgiganten sin karttjeneste har endret vilkårene. Hva betyr dette for våre kunder?

    Fortsett til innlegget