Hva bildene sier om websiden

Skrevet av Frode Bjerved

Et bilde sier mer enn hva bildebanken kan tilby? Er nettsiden preget av bilder med litt over gjennomsnittlige pene amerikanere som smiler? Har kundeservicesiden deres bilde av en ung kvinne med telefonheadset som smiler i kamera? Bilder sier mye om nettsiden. Bruker man lang tid på godt innhold er det synd om bildene river ned inntrykket.
 

Bilder på nettsider er jo et veldig bredt begrep. Det handler jo om forskjellig bruk og bruksområder. Vi kan kategoriser dem litt i grupper:

1. Produktbilder

2. Toppbilder også kalt  heltebilder / heroimages

3. Kampanjesider / landingssidebilder

4. Delingsbilder på sosiale medier

5. Innhold / artikkelbilder

 

Mange har mye å tjene på å ta seg en grundig evaluering av de bildene de bruker på nettsidene sine. Det handler om merkevare, etterlatt inntrykk, men viktigere det handler om å få mest igjen av de som besøker nettsiden din. Enten det er salg, leads eller deling av innhold som er målsetningen din vil bilder bidra til å hjelpe deg med å nå målet.

People taking pictures - Photo by Jordan Benton from Pexels

Landingsider

Vi er visuelle vesner og hjernen vår er finjustert på å tolke bilder. Hjernen tolker og dekoder bilder 60.000 ganger fortere enn tekst. Så på landingsider er det første vi får med oss bildene som er brukt.
Treffer man riktig med bildebruken skaper du en mye større sjanse for at brukerne blir på nettsiden din lengre og får tid til å lese mer tekst.

 

Produktbilder

Ett bilde er sjeldent nok, de fleste løsninger vil ha flere bilder som viser produktet. Flere vinkler og eventuelt bruksområder er typiske bilder man legger til. Dette hjelper kunden å få et enda bedre inntrykk før kjøpsbestemmelsen. Man får jo ikke holdt, plukket opp eller prøvd varen i nettbutikken så her må man hjelpe til med gode bilder.

Ut fra tester viser det seg at litt større bilder konverter bedre. Nettauksjonen Skinner Auction fant ut at dersom de økte bildestørrelsen med 28% økte omsetningen med nesten 60%, selv om bildestørrelsen dyttet mye av tekstinnholdet ned "under brettet" (below the fold) altså ut av første skjermbildet.

Kilde: https://www.jeremysaid.com/

 

 

Innhold og sosiale medier

Hvor ofte, eller hvor tett man skal legge inn bilder i artikler? Bilder skaper både naturlige pauser i teksten, skaper kontrast og fokus for innholdet og kan løfte teksten og innholdet. En god artikkel kan gjerne ha flere bilder som illustrerer eller underbygger teksten. Mange bruker og grafer eller "infographics" som belyser deler av innholdet. Buzzsumo (en av verdens ledende innen innholdsanalyse på sosiale medier og blogg) fant ut at artikler med bilder for hvert 75-100 ord ble delt dobbelt så ofte som de uten like mange bilder.
 

Gratis bilder

Dersom man ikke har satt av budsjett til fotograf enda, og dere ikke har fått fanget noen gode bilder med mobilkameraet: Bruk gjerne stockfoto. Stockfoto kan løse spesfikke behov, men vår anbefaling er å ikke bruke veldig generiske bilder som både blir mindre profilbyggende og virker mindre ekte og autentiske. Det finnes mange gode gratis bildebanker på nett, og bruker man litt tid kan man finne noe som er unikt og passende. Vår erfaring sier at det tar en del tid før man finner riktig match. Her er noen nettsider man kan begynne med som ikke koster penger:

http://thestocks.im/

https://unsplash.com/

https://jeshoots.com/

https://www.pexels.com/

 

 

 

Kilde:

https://conversionsciences.com/blog/which-pictures-convert-best-guide-high-converting-images/

http://buzzsumo.com/blog/how-to-massively-boost-your-blog-traffic-with-these-5-awesome-image-stats/

https://www.wordstream.com/blog/ws/2016/06/07/hero-images-guide

https://www.clickz.com/15-tips-for-using-product-images-on-ecommerce-sites/92675/

Sharing is caring

Del artikkelen på sosiale medier

Mer digitalprat

nysgjerrig eller inspirert?