Er nettsiden din klar for 2018?

Skrevet av Frode Bjerved

Har du en nettside som ble laget for noen år siden? Vet du hvordan den holder mål med dagens standarer?

Vi i DCode er heldige nok til å se at flere av våre kunder velger å redesigne siden ettersom de oppdager at ny teknologi og brukervaner endrer seg.

For kun 6-7 år siden var det mye mindre fokus på mobilvennlighet . Først når smarttelefonene ble allemannseie oppstod et reelt fokus,  ikke bare for "teknologi" folket, men for alle.

Hvordan er det med deres egne sider?  Ta en rask, gratis sjekk selv på din side her:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

 

Nettlesere endrer seg

Utviklingen i nettleserne forsetter,  og det er vi veldig glade for her i DCode. Ikke minst fordi arbeidet med en felles norm for hvordan kodene som websidene er bygget av tolkes og visest, bedrer både sluttresultatet og sikrer at alt fungerer på tvers av operativsystemer og nettlesere. Nye muligheter og utfordringer kommer som en naturlig del av denne utviklingen. For eksempel vil Chrome nettleser i 2018 blokkere automatisk avspilling av videoer med lyd (les mer her). Firefox har begynnt å vise små "utklipp" fra nylig besøkte websider, er ikke nettsiden kodet for dette har man mindre kontroll over hvordan det ser ut. En annen faktor som er viktig er sikkerhet og varsling av "usikre" nettsider. Flere nettlesere vil nå varsle brukeren om en nettside som inneholder innlogging/ skjemaer ikke er sikret med ett sertifikat.

 

HTTPS - Sikre domener

Nytt er det ikke, men fokuset på sikre domener er sterkere i 2018 enn noen gang før. Blandt annet vil nettleserene selv nå varsle om websider ikke er "sikre". Dette er spesielt viktig for nettbutikker og nettløsninger som har innlogging for medlemmer eller kunder. Sikre domener vil også påvirke SEO (søkemotor optimalisering / treff).

 

 

2018 hva med GPDR?

Personvern, nettleserkapsler og cookies?

Vi i DCode jobber tett sammen med utviklerne av Getynet på å sikre at de nye personvernreglene som trer i kraft i mai blir opprettholdt. Det vi ser er et økende behov for å informere kundene/ brukerne av nettsidene om hvilke data som samles inn og hva de brukes til. Vi har allerede lenge hatt som en standard at vi alltid legger til en tekstside med informasjon om hva som evnt trackes på sidene. Isammarbeid med våre kunder vil vi forsette med å klargjør kjøreregler som man må huske på når man lager nye nettløsninger.

Eks er det nå viktig at dersom man sanker inn e-post adresser via et skjema, skal disse ikke brukes til nyhetsbrevlister uten at kundene selv aktivt har valg at dette er mulig.

 

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om webdesign , redesign eller oppdateringer på nettsider

Sharing is caring

Del artikkelen på sosiale medier

Mer digitalprat

nysgjerrig eller inspirert?