Epostmarkedsføring - nyhetsbrev selger!

Skrevet av Frode Bjerved

Nyhetsbrev selger!
Innboksen flyter over av rabatt tilbud, kundeklubber og reisepakker? Høres kjent ut? Epostmarkedsføring virker faktisk veldig bra tro det eller ei.

Her er noen tips for deg som skal starte med nyhetsbrev:

Sørg for å finne riktig målgruppe

Det viktigste når man sender ut informasjon er jo å treffe de riktige personene. Å vite hvem du vil nå og hvem du kommuniserer med vil både bidra til å får bedre respons samt hjelpe til med hvordan du skal utforme innholdet. Tenk på hva du selv åpner og synes er interessant. Se på tekstene i disse e-postene, mulig det var ord eller formuleringer som var gode som du kan selv bruke.
 

Send som deg selv eller som firmaet ditt!

E-poster fra et ukjent firma eller mail adresse blir ofte ikke åpnet fordi man er redd for virus mm. Å ha tillit og relasjon til kunden sørger for at nyhetsbrevet ditt blir lest, det får du ikke fra ukjent avsender.

 

Bruk tid på emnefeltet!

Det første vi ser i innboksen er emnefeltet! Bruk tid på å lage dette fristene nok til at man vil åpne nyhetsbrevet! Fra tidligere datasammenligninger har man sett at nyhetsbrevene som hadde personlig tilnærming ble det åpnet 26% mer enn de som ikke var personlige.

 

 

Pass på riktig layout/ design/ bildebruk

I 2018 er responsiv design like viktig på epost som for nettsider, mobilbrukere åpner mailen sin på mobil. Er nyhetsbrevet ikke designet slik at det tilpasser seg skjermen det vises på vil brukerene ikke lese innholdet ditt. 70% av brukere sletter epost som ikke fungerer på mobil øyeblikkelig! Sørg for at bildene dine er optimaliserte slik at de ikke tar for lang tid å laste ned. Nyhetsbrevet er med på å skape merkevare, så pass på at layout, farger og stil matcher din visuelle identitet.

 

Hvorfor havner du i uønsket/ forblir uåpnet:

Hører du ofte: "Det er ikke poeng å sende nyhetsbrev fordi de havner bare i søppelfilteret?"  Grunnene til at en del nyhetsbrev ikke kommer frem er mange. Noen av de vanligste feilene er:

Sender for ofte (45%)

Irrelevant innhold for kunde (32%)

Har ikke meldt seg på nyhetsbrevliste (36%) - OBS dette blir enda strengere med nye GPDR reglene i mai. Sørg for å ha lov til å sende den type informasjon til kundene dine, i denne formen (e-post).

Det var upersonlig (10%)

Feil emnefelt - Det har gått innflasjon i typiske kjøpsrelaterte ord som "salg, gratis, lagersalg, % rabatt på.." Prøv heller med et emnefelt som du selv tenker er relevant og informerende for det du sender.

 

Hva anbefaler vi

Det aller viktigste for å få spredt et godt budskap er å sende til riktig målgruppe. Sørg for at listene med mottakere er korrekte og at mottakerne har gitt deg lov til å sende denne type informasjon. Det er bedre å ha færre dedikerte mottakere som er åpne for ditt budskap, enn å sende ut til mange som ikke vil. Treffer du riktig målgruppe er veien til konvertering kortere.

GDPR (General Data Protection Regulation) de nye personvernreglene som gjelder fra mai 2018 sier at du må innhente spesifikk tillatelse for å sende ut markedsføring som nyhetsbrev er til e-post adresser som er personlige. Så sørg for å ha gode rutiner rundt dette, ha en tydelig personvern beskrivelse tilgjengelig (på nettsiden) og la brukerne melde seg av nyhetsbrevet på en enkel måte.
Har du nettside hos DCode finnes det en add-on tjeneste i Getynet som kan hjelpe dere i gang med nyhetsbrevutsendelsen. Ta kontakt med oss dersom dere er interessert.

 

 

Sharing is caring

Del artikkelen på sosiale medier

Mer digitalprat

nysgjerrig eller inspirert?