Intelligente søkeresultater?

Skrevet av Frode Bjerved

Nå bruker Google "kunstig intelligens" (AI) for å gi deg bedre søk.  Mer korrekt kan man si at google bruker “maskinlæring teknologi” for å gi bedre søkeresultater. Hos google heter denne “AI” (Artifical Intelligence)  Rankbrain.

 

Hva er maskinlæring?
Maskinlæring - når en datamaskin kan lære seg å gjøre noe istedet for at den må bli lært av mennesker eller følge en detaljert programering.

 

Er dette det samme som AI/ Kunstig intelligens?
AI er beskrevet som en maskin som er like smart som et menneske, kan tilegne seg kunnskap både ved å bli lært noe og ved å bygge på det den allerede vet. Dette er fremdeles science fiction, men vi er nærmere enn noen gang før i historien. Vi bruker AI nå for å beskrive en maskin som kan lære og lage koblinger av data. Mye av det vi i dag tenker er vanlige funksjoner, ville vært beskrevet som AI for 20 år siden.

Når man snakker om RankBrain blir maskinlæring og AI brukt om hverandre, eller for å beskrive det samme.

 

Googles søkeresultater er ikke basert på Rankbrain alene
Rankbrain er ikke ene og alene det som bestemmer hva som kommer frem på søk, det er bare en del av den algoritmen google bruker. Denne algoritmen som stadig endres og utvikles for å gi bedre søkeresultater heter Hummingbird.

I Hummingbird finner man og et annet utrykk: Pagerank. Pagerank er kjent i søkemotor optimalisering (SEO) som en av de viktigste "verdiene" google hadde for å sortere søketreff. Pagerank var og er til dels enda av verdi i SEO-markedet. Med en  bedre pagerank er man høyere prioritert på listen over treff. Pagerank  kan omtrent beskrives som verdien til websiden basert på lenker inn til websiden (og verdien av disse).

 

Hummingbird algoritmen tar høyde for det meste.
Andre deler av Hummingbird er Panda , Peguin og PayDay - som alle tre bekjemper spam. Pigeon  skal øke kvaliteten på lokale treff, Top Heavy  er laget for å nedprioritere reklame/banner tunge sider og Mobile friendly prioriterer/ gir bedre treff for de sider som fungerer bra på mobile platformer. I tilegg Pirate som skal bekjempe “copyright overtredelser”.

 

Hummingbird baseres seg på å tolke “signals”.
Signals er elementer på (og knyttet til) websiden, eksempelvis er  tekst et signal, bold tekst  et signal, pagerank et signal og er siden mobilvennlig er dette også et signal. Det blir tatt hensyn til alle disse “signalene” når Hummingbird til slutt sorterer søketreff.

Det er omtrent 200 “viktige” rankingsignaler , med opp til 10.000 variasjoner av underliggende signaler.
Se
http://searchengineland.com/seotable for mer.

 

Hvilke signaler er viktigst?
De viktigste signalene (1 og 2) er lenker og innhold. RankBrain det tredje mest avgjørende “signalet”. 
Så da er det lenker inn til siden , kvaliteten på disse lenkene og godt innhold som gjelder for å bli truffet på søk.

Som vi alle vet “content is king”.

 

Lykke til videre i SEO-jungelen!


 

Kilde

http://searchengineland.com/faq-all-about-the-new-google-rankbrain-algorithm-234440

http://searchengineland.com/now-know-googles-top-three-search-ranking-factors-245882

Se også

http://marketingland.com/how-machine-learning-works-150366

 

Sharing is caring

Del artikkelen på sosiale medier

Mer digitalprat

nysgjerrig eller inspirert?